HTML

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI Automatik

2015.01.02. 18:52 StanLee

A karácsonyi hazaút nagy nehézségek közepette jött össze, szóval már annak is örültem, hogy egy autót kapok, ami haza fog vinni. Nagy meglepetésemre az Avis kitett magáért, és egy dízel autómataváltós Skoda Rapid-ot kaptam. Ahhoz képest, hogy egy A kategóriába sorolt kis autót foglaltam, egy K-s járművet hoztam el a parkolóból.

Meg kell, hogy mondjam, ez az autó annyira megosztott, hogy mindenféleképpen kell róla jót és rosszat is írnom, hátha valakinek hasznára lesz a jövőben.

Külső

Mindíg is szerettem a kicsit sarkosabb formákat, az éleket egy autón, a Skoda új designja most megint bejön, ugyanúgy, mint a Skoda Octavia II idejében. Azt a formát még mindíg nem tudom megúnni, pedig már elég régi, és az azt követő generáció már egyáltalán nem tetszett. Igaz az autót nem látom, amikor benne ülök, szóval lehet akár nagyon rasnya is kívülről, de azért nem mindegy, hogy milyen, mert beszállás előtt csak látjuk. Szóval a Skoda Rapid Spaceback külseje nekem nagyon bejön, tetszik benne, hogy egy kicsit megemelték, szóval a valamivel rosszabb utakon, amerre néha járnom kell, ott is el tud menni minden gond nélkül. a motorháztető közepén futó élek tetszetősek, a fara szögletes, olyan ami nekem kell. Az oldala meg egyszerűen nagyszerű.

Motor

Ezt az 1,6 literes, 90 LE-s dízel motort már korábban többször is megkaptam kéziváltós formában, Seat Leon ST-be építve, és már ott is nagyon szerettem. Nem egy erőgép, de nagyon spórolósan lehet vele menni. Azt persze nem tudom, hogy meddig is bírja, ill. a szervízelése mennyibe kerül. Ebbe az autóba egy 7 sebességes autómata DSG váltó volt, amit az összes többi VW konszernhez tartozó márkában sikerült már kipróbálnom (ez volt az első autómata váltó, amit életemben először kipróbálhattam) és még mindíg nagyon tetszik. Szeretem a váltási ciklusait, nem pörgeti agyon a motort, mint más gyártók esetében, nagyon keveset fogyaszt az autó, de kellően mozgékony, fürge. A váltások mint mindíg, gördülékenyek, alig lehet érezni azokat, a technika nagyon érzi, mikor van szükség fel vagy le váltani. Bizonyos esetekben nem jön viszont össze neki sem a váltás, akkor kézi üzemmódban fel kell váltani, nagyon szereti a 2000 körüli tartományban tartani a fordulatszámot, pedig én itt már rég váltanék, ha kézi váltós verzió lenne alattam.

A fogyasztás nagyon lábfüggő. Hazafelé a közel 900 km-es szakaszon 4,4 l/100 km volt az átlagfogyasztása. Az út nagyobbik része, mint mindíg autópálya, kb. 10 km volt város, ill. 30 km főút. A családlátogatás alkalmával már nem volt ennyire jó a fogyasztás, csak városban és főúton mentem vele, lehet, hogy a sok megállás, hidegindítás miatt már 4,8 l-re ment fel az átlagfogyasztása, majd mikor Budapestre kellett felmennem, ez már 5,4 l volt. Lehet, hogy a hideg és a havazás miatt ment fel a fogyasztás. Hazafelé barátnőm vezetett, tempósabban jöttünk, nem volt forgalom, szóval mindenhol óra szerint 135-140 körül jöttünk, és az átlagfogyasztás felment egészen 5,8 l-re. Ezekből az értékekből úgy érzem, hogy 5,5-6 l-es értékkel kell hosszabb távon számítani, normál használat mellett. A katalógusadatok persze itt sem érvényesek.

Belső

A belseje nem igazán tetszett, de az illesztések nagyon jók voltak, jó érzés volt ránézni, nem úgy, mint sok más gyártó esetében, ahol óriási hézagok vannak mindenhol. A sötét színvilágot kedvelem, a műszerfal, ülések, padló sötét, míg az a feletti részek fehérek. Semmi extra. A műszerfal borítása kicsit puha, habos műanyag. A műanyag díszléc mutatós. Az ajtók jó kopogós műanyagból voltak, csak a könyöklő volt megint olyan puha műbőrből, ami télen jó hideg, nyáron biztos iszonyatosan ragad és izzad az ember bőre alatt. Az ajtóba az üdítós palackot minden gond nélkül bele lehet tenni, zörög, de legalább van neki helye. A középső miniatűr rekesszel ellátott kartámla rendben van, igaz nem lehet beletenni semmit, és fel is kell tudni hajtani, mert sajnos a kéziféket nem lehet másképp behúzni. Nem értem, miért nem szereltek már bele autómata kéziféket, ha már nincs benne hely rendesen. A könyöklő anyaga ugyanaz, mint az ajtó esetében.

Ez az autó MFA-val (Multifunktionsanzeige) volt ellátva, a rádió Swing fejegység volt. A technikai paraméterei és a hangzása nem igazán ragadott magával, az USB csatlakozót nem sikerült kipróbálnom, de valószínűleg az jól működhet, csak annyira rossz helyen van, hogy miniatűr pendrive-ot szabad használni, egyébként a váltóba vagy az alatta lévő rekeszbe behelyezni kívánt kólásdobozba fog beleakadni állandóan. Nem tudom azt se megérteni, hogy melyik kevésbé a praktikumra gyúró tervező találta ki, hogy a középkonzolba a vezető felöli oldalra egy maximum 3 dl-es kólásdobozt lehet beletenni, míg a jobb oldalra egy fél literes palackot éppen csak be lehet tuszkolni, de hosszú távon a felette lévő gombokat fogja letörni az ember, ha út közben iszogatni szeretne. A kézifék alatti rekeszbe a pénztárca, telefon gyorsan belesurran, majd csak induláskor veszi észre az ember, hogy az már megint rossz helyen kötött ki, és a kéziféket nem lehet rendesen megfogni, mert van alatta valami. A belsőben semleges hatást keltettek az ülésekre aggatott hálók. Azokba normál üzemben szerintem senki nem tud semmi normális dolgot beletenni, marketing hablatynak biztos jó, funkcionalitása nulla.

A három küllős multifunkciós kormányt jó volt megfogni, a gombok a VW-ből megszokott funkciókat hozták, teljes funkcionalitás, egy szavam sem lehet rá. Egy autóban a kormányra szerelt cuccoknak ezt kell tudniuk. Nem többet, nem kevesebbet.

Azért szót kell ejtenem amit már a VW Polo-ban sem tudtam megérteni, hogy egy akkora ipari szemetet, mint ami az abban lévő olcsó és zéró funkcióval ellátott tempomat, hogyan lehet rásózni az emberekre? Minden más autóban, ha a tempomatot bekapcsolom, akkor látom, hogy mekkora a beállított sebességem, amit aztán léptetve növelhetek, vagy csökkenthetek. Ebben ez a szar tempomat még csak azt se jelzi ki, hogy milyen sebességet kellene tartania, azt hiszik ezek a jó mérnökök, hogy minden beállított értéket fejből meg lehet jegyezni? Szóval egy használhatatlan funkció, ami a mindennapi autópályás használat közben jól jöhetne.

A másik dolog, ami nem tetszett benne, az a Climatic rendszer. Szintén Polo-ból származik, hogy egy pici gombot tekergetve lehet a hőmérsékletet és a légbefúvás intenzitását állítani. Egyzónás, nagyon alap. Az alatta lévő gombokat nehézkes nyomogatni, pedig pár jó funkció oda van beépítve. Amit megfigyeltem, hogy -1, 0 fok alatt a lábtér fűtése nem működik, hiába fűt mindenhol, a lábra csak hideg levegő jut, ami a komfortérzetet nagyban csökkenti. 0 fok feletti külső hőmérsékleten ezt a hibát nem vettem észre.

Ami mégnem tetszett, az az ülésfűtés. Két fokozat: nagyon meleg, vagy szinte semmi. Egy köztes harmadik szint kimaradt belőle.

A fejtámaszok is mindenre jók, főleg, hogy csak a magasság álítható, a döntés szöge nem. Ez a 8 évvel ezelőtti Octaviában is benne volt...

A legutolsó dolog, ami nem jött be benne, az az ülés. Lehet itt ott állítgatni, de egy ilyen autóban nehogy már csak arra fussa, hogy egy kart emelgetve talán eltalálok egy kényelmes dőlésszöget az előre definiált értékek közül, ha az nem jön be, akkor fájhat az ember háta.

A csomagtartó pici, nehezen pakolható. A Leon kombija nekem jobban bejött pakolhatóság szempontjából.

Összegzés

A Skodával szemben elfogult vagyok, 6 év alatt kettő Octaviat használtam el nagy örömmel. Ez az autó nem ér annyit, amennyi a listaára (23500 euro = 7,4 m Ft!) Akinek ennyi pénze van, az már rakjon hozzá, és vegyen inkább egy Octaviat, ha már Skodát akar, és jobban fog járni vele. Ha meg kispénzű, akkor vegyen egy Seat Leon ST-t. A Rapid-nak nem látom értelmét. Egy kicsit feltuningolt Polo, a VW-től megkapott jó technikai elemekkel, de hiányoznak belőle azok a dolgok, amik miatt az ember azt mondaná, hogy megérte megvenni. A sok kis belső térben lévő hibája miatt mindennapi hosszú utakra hasztalan, egyébként meg mire lenne jó. Persze jobb belsővel, picit jobb technikával szuper lenne. De mindenhol egy kicsit kellene jobbnak lennie, de akkor meg már lehet nagyobb modellt venni, vagy rögtön sok pénzért egy VW modellt, vagy kevesebbért egy kicsit igénytelenebb Seat-ot. Sokkal többet vártam tőle. Szép és jó utunk volt együtt, de magánhasználatra nem kellene.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kolcsonjarmu.blog.hu/api/trackback/id/tr97033945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása